Węzeł Rzęśnica w przebudowie (S6/S3 x DW142)

Niedziela, 29 grudnia 2019 • dodano: 01.01.2020 | Komentarze 4

Pojechałem zobaczyć jak wygląda postęp prac na przebudowywanym węźle w Rzęśnicy - to jest skrzyżowanie dróg S6/S3 z DW 142. DW142 to tak zwana "betonówka" lub "chociwelka", pozostałość po rozpoczętej pod koniec lat 30 budowie autostrady z Berlina do Królewca. Pisałem już nieraz tu o tej drodze. Na Google maps w widoku satelitarnym można znaleźć zarys tej drogi ciągnący się dziesiątkami kilometrów. Zarys - czyli tylko nasyp. Fizycznie droga została zbudowana tylko do pewnego momentu, część Polacy zbudowali już po wojnie skracając połączenie do Chociwla. Wciąż jednak widać miejsce pod drugie pasmo, ale już nigdy nie będzie wykorzystane.

Samo wpięcie świadczyło o ówczesnych uwarunkowaniach komunikacyjnych - autostrada miała być głównym szlakiem ze Szczecina na wschód dlatego sam węzeł skonstruowany był w taki sposób, że jadąc od Szczecina w stronę Chociwla, a więc drogą DW jechało się prosto, natomiast cały ruch zmierzający do Świnoujścia lub w kierunku Koszalina i dalej Gdańska "zawijał" dość ciasnym łukiem na wiadukt, który przeprowadzał ciąg S6/S3 nad "betonówką". To właśnie na i tuż za tym wiaduktem zrobiłem dziś zdjęcia. Zjazd z niego już nie istnieje, a droga została wyprostowana poprzez wybudowanie łagodnego łuku - jak paradoksalnie by to nie brzmiało. DW będzie się włączała wreszcie w cywilizowany sposób, bo o ile podróż od Szczecina wymagała zwykłej jazdy prosto, o tyle powrót z Chociwla związany był z wbijaniem się krótkim pasem rozbiegowym na lewy (sic!) pas S6/S3, co przy dużym ruchu bywało dość karkołomnym zadaniem.